東京のためのアプリ

Inför resan till Tokyo var jag lite nervös för det där med tunnelbanan. När man kikar på en t-banekarta får man lite lätt svindel, den är som ett garnnystan. Tänkte också att vi var rätt körda om stationerna stod på Japanska och inte engelska.

渋谷, Vart är vi??

Löste det genom att ladda hem några appar till telefonen, som faktiskt alla fungerade fint utan internet, vilket hade kunnat bli dyrt annars.

Laddade hem några till när jag ändå höll på. Så här kommer min applista för Tokyo:

1. Tokyo Metro: Gratis T-banaeapp med linjekarta och lista med stationerna och vilken linje de ligger på. Nödvändig för att förstå stadens avancerade t-banesystem. (Extra bra om man är dålig att hålla redan på lösa papper som en t-banekarta).

2. Lost in Japan: Översättningsapp. Fota av det japanska tecken du vill översätta och appen visar dig vad det betyder. Funkar inte alltid klockrent med långa ord, men ger en fingervisning vad saker handlar om.

3. Vagabonds reseguide till Tokyo: Kostar 7 kr och har funktioner som valutaomvandlare, reseguide och karta. Reseguiden var helt ok, ganska grundläggande, men kartan var för utzoomad, man kunde inte använda den när man gick ute på gatorna. Valutaomvandlaren hade en decimal fel. Synd! Men jag känner mig inte totat rånad eftersom den inte kostade så mycket.

4. Tokyo Fashion: Modenyheter från Tokyo samt spännande gatufoto med streetmode, bildserier med klädmärken och inköpsställen. Minst användbar för mig, men rolig att bläddra på på t-banan.

5. Tripadvisor City guides, Tokyo:Jag är ett stort fan av Tripadvisor. Kollar alltid av sajten innan jag bokar boende på en ort (sen får man ju ta vissa omdömen med en nypa salt). Var därför taggad på deras app ”City guides” där man kan ladda ned ett 20-tal cityguider till telefonen. Har dock inte kunnat använda den än, för den bara laddar och laddar och laddar. Det får bli nästa resa till Tokyo då…

En reaktion på ”東京のためのアプリ

Kommentera

