Bleka Birmingham

Jag minns inte exaxt vilket datum vi åkte men jag kommer precis ihåg vilka kläder jag hade på mig och hur jag kände inför resan.
Det var jag och tre kompisar, Adde, Martina och Ida, som hade bestämt oss för att flytta utomlands. Och London var vi lite oroliga för, med tanke på bomberna som hade smällt. Men Birmingham är ju också en storstad, tänkte vi.

På flyget var det mest kostymgubbar som skulle dit. Men vi var laddade och exalterade och inget kunde bli fel.

Så kom vi fram och plötsligt kändes det mest bara: ”Jaha?”.

Som jag minns det så fanns det inga ungdomar, i en stad som bara kändes död. Vi åkte massa buss, bodde på ett opersonligt hotell, drack äcklig cider och bestämde oss ganska tidigt för att åka vidare till London. Där stannade vi desto längre (men det är en annan historia).

När jag ser bilderna från Birmingham idag så inser jag att det fortfarande är en blek kusin till London. Men jag minns det inte alls så här vackert. Och skulle jag idag åka tillbaka till Birmingham så skulle jag uppskatta staden mycket mer. Men Birmingham är ingen ungdomsstad och ingen rolig stad om man ska flytta utomlands.


Lika tråkigt 2012?

Kommentera

